Особливості сприйняття особистістю творів різних видів мистецтва

Автор(и)

  • Анна Гуд КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» https://orcid.org/0000-0002-9011-8584
  • Алла Ільченко ВСП «Фаховий коледж інженерії, управління та землевпорядкування НАУ» https://orcid.org/0000-0002-0638-5242

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.97.2023.97.04

Ключові слова:

мистецтво, сприймання, художнє сприймання, урок мистецтва, естетичне виховання, учні початкових класів

Анотація

У статті розглядаються проблеми розвитку художнього сприйняття особистості, зокрема художнього як учні початкових класів сприймають твори мистецтва. Автор обґрунтовує думку про значення мистецтва як засобу естетичного виховання молодого покоління. Доведено, що художньо-творче сприйняття має загальні закономірності сприйняття як відображення предметів та явищ у сукупності всіх їхніх властивостей і частин при безпосередньому впливі на органи чуттів. Найважливіші особливості сприйняття – чуттєва безпосередність, цілісність, усвідомленість, «переживання предмета» – є неодмінними в художньому сприйнятті.

Мета статті – обґрунтування психологічних особливостей творчого сприйняття учнями початкових класів творів різних видів мистецтва. Практика доводить, що залучення учнів до естетичного сприймання творів різних видів мистецтва має свою специфіку, зумовлену віковими особливостями дітей. Про це треба пам’ятати, оскільки учні початкових класів ще не можуть зосередити довільну увагу на розглядуваному. У них відсутні навички оцінної діяльності (не вміють аналізувати твір мистецтва). Це має компенсувати правильна методика організації сприймання художнього твору. Автори запропонували методичні моделі знайомства учнів із творами різних видів мистецтва. Зазначено, що, з огляду на мистецький жанр твору, вікові особливості сприймання учнями певного віку, важливо обирати ті види роботи над твором, які б допомагали зрозуміти побачене, виявити, засвоїти предмети і явища картини в тому порядку й повноті, як прагнув автор, подивитися на речі його очима, мислити його думками, переживати разом із ним, тобто, дати школярам змогу зрозуміти позицію автора та водночас виявити власний емоційно-естетичний відгук на зображене.

Автори дійшли висновку, що сприймання творів мистецтва є важливим аспектом мистецької освіти учнів закладів загальної середньої освіти. Через художні образи діти збагачують свої почуття, емоції, пізнають різноманітність навколишнього світу. Водночас творчо й емоційно розвиваються. Правильне опрацювання твору мистецтва сприяє єдності морального, розумового, естетичного виховання учнів. А тому так важливо для дітей сприймати мистецькі твори через активну естетичну діяльність.

Біографії авторів

Анна Гуд, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»

кандидат психологічних наук, завідувач кафедри мистецьких дисциплін

Алла Ільченко, ВСП «Фаховий коледж інженерії, управління та землевпорядкування НАУ»

кандидат педагогічних наук, заступник директора з виховної роботи

##submission.downloads##

Опубліковано

2023

Як цитувати

1.
Гуд А, Ільченко А. Особливості сприйняття особистістю творів різних видів мистецтва. Нові технології навчання [інтернет]. 17, Грудень 2023 [цит. за 22, Грудень 2024];(97):34-41. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/376