Інтегрування української вищої освіти в Європейський освітній простір: модель процесу та досягнуті результати
DOI:
https://doi.org/10.52256/2710-3560.97.2023.97.13Ключові слова:
асоціація, інтеграція, модернізація, стандарт вищої освіти, освітня програма, європейський освітній простір вищої освіти, рамка кваліфікаційАнотація
У статті досліджується процес інтеграції української вищої освіти в європейський простір вищої освіти в ході реалізації положень Закону України «Про вищу освіту», згідно з Угодою про Асоціацію між Україною і Європейським Союзом та Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки, якими визначено і закріплено курс на зближення у сфері вищої освіти в рамках Болонського процесу через покращення якості та підвищення важливості вищої освіти в суспільних процесах; гармонізацію систем вищої освіти; поглиблення співробітництва між закладами вищої освіти обох сторін; розширення автономії університетів; активізацію академічної мобільності та зростання її ефективності.
У процесі дослідження:
- запропоновано модель інтеграції вищої освіти України в європейський простір вищої освіти та досліджено механізми її впровадження;
- вивчено та з євроінтеграційних позицій оцінено повноту прийнятих рішень та реалізованих заходів щодо розвитку вітчизняної системи вищої освіти, модернізації структури вищої освіти і національної рамки кваліфікацій, впровадження сучасних стандартів та освітніх програм, принципів та механізмів їхнього розроблення та введення в дію;
- проаналізовано роль Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як ключової ланки завершеної системи якості, оцінено його інтегрованість в європейську систему якості та відповідність загальноєвропейським підходам і критеріям;
- досліджено участь українських університетів в європейських програмах мобільності. Встановлено, що ці процеси відбуваються за європейськими практиками, узгоджуються з цілями, визначеними Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки, і є суттєвими кроками до підвищення якості вітчизняної вищої освіти на її шляху в Європейський простір вищої освіти;
- установлено, що деякі складові євроінтеграційного процесу ще перебувають у процесі реалізації. Стримувальними факторами є складний та довготривалий процес входження України в ЄС та спровоковані РФ військові дії на території України;
- наголошено, що значних зусиль потребуватиме відбудова України в післявоєнний період загалом, відновлення та розвиток вищої освіти, зокрема, через втрати, понесені внаслідок агресії РФ. Знадобляться прийняття нових рішень та невідкладні практичні заходи на державному, регіональному та інституційному рівнях.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Мельник, Віталій Погребняк, Олена Дашковська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)