Інтегрування української вищої освіти в Європейський освітній простір: модель процесу та досягнуті результати

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.97.2023.97.13

Ключові слова:

асоціація, інтеграція, модернізація, стандарт вищої освіти, освітня програма, європейський освітній простір вищої освіти, рамка кваліфікацій

Анотація

У статті досліджується процес інтеграції української вищої освіти в європейський простір вищої освіти в ході реалізації положень Закону України «Про вищу освіту», згідно з Угодою про Асоціацію між Україною і Європейським Союзом та Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки, якими визначено і закріплено курс на зближення у сфері вищої освіти в рамках Болонського процесу через покращення якості та підвищення важливості вищої освіти в суспільних процесах; гармонізацію систем вищої освіти; поглиблення співробітництва між закладами вищої освіти обох сторін; розширення автономії університетів; активізацію академічної мобільності та зростання її ефективності.

У процесі дослідження:

-    запропоновано модель інтеграції вищої освіти України в європейський простір вищої освіти та досліджено механізми її впровадження;

-    вивчено та з євроінтеграційних позицій оцінено повноту прийнятих рішень та реалізованих заходів щодо розвитку вітчизняної системи вищої освіти, модернізації структури вищої освіти і національної рамки кваліфікацій, впровадження сучасних стандартів та освітніх програм, принципів та механізмів їхнього розроблення та введення в дію;

-    проаналізовано роль Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як ключової ланки завершеної системи якості, оцінено його інтегрованість в європейську систему якості та відповідність загальноєвропейським підходам і критеріям;

-    досліджено участь українських університетів в європейських програмах мобільності. Встановлено, що ці процеси відбуваються за європейськими практиками, узгоджуються з цілями, визначеними Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки, і є суттєвими кроками до підвищення якості вітчизняної вищої освіти на її шляху в Європейський простір вищої освіти;

-    установлено, що деякі складові євроінтеграційного процесу ще перебувають у процесі реалізації. Стримувальними факторами є складний та довготривалий процес входження України в ЄС та спровоковані РФ військові дії на території України;

-           наголошено, що значних зусиль потребуватиме відбудова України в післявоєнний період загалом, відновлення та розвиток вищої освіти, зокрема, через втрати, понесені внаслідок агресії РФ. Знадобляться прийняття нових рішень та невідкладні практичні заходи на державному, регіональному та інституційному рівнях.

Біографії авторів

Оксана Мельник, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу науково-методичного забезпечення інтеграції в європейський освітній простір

Віталій Погребняк, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

кандидат технічних наук, професор, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення інтеграції в європейський освітній простір

Олена Дашковська, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

кандидат хімічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2023

Як цитувати

1.
Мельник О, Погребняк В, Дашковська О. Інтегрування української вищої освіти в Європейський освітній простір: модель процесу та досягнуті результати. НТН [інтернет]. 17, Грудень 2023 [цит. за 25, Червень 2024];(97):108-20. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/385