Розвиток креативності здобувачів освіти засобами генеративного штучного інтелекту

Автор(и)

  • Андрій Гуржій Інститут професійної освіти НАПН України
  • Наталія Бахмат Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Любов Карташова Центральний інститут післядипломної освіти УМО НАПН України
  • Валентин Зайчук Президія НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.05

Ключові слова:

цифровізація освіти, штучна нейронна мережа, електронне навчання, адаптивні технології навчання, інформаційні технології

Анотація

Наслідки пандемії COVID-19, повномасштабна війна росії проти України, здобуття Україною статусу кандидата на членство в Європейському Союзі актуалізували проблему цифрового та інноваційного розвитку системи освіти. Перехід від традиційної моделі до дистанційної форми навчання зумовив переосмислення ефективності викладацької практики, оновлення освітніх програм та матеріально-технічної бази. Актуальний напрям, що почав розвиватися та використовуватися в українській освіті, – штучний інтелект. Нині освітній процес побудований на використанні цифрових пристроїв та інформаційних технологій. Метою дослідження було проаналізувати використання штучного інтелекту для підтримки розвитку креативності та інновацій в освітньому процесі. Під час аналізу та формування результатів дослідження було використано філософські та загальнонаукові методи. Проаналізовано останні дослідження закордонних науковців та визначено аспекти розглянутої теми, що досі не знайшли відображення в міжнародному дискурсі. Зокрема, у статті розглянуто особливості використання штучного інтелекту в закладах загальної середньої та вищої освіти. Проаналізовано наукові погляди щодо визначення поняття «штучний інтелект» та згідно з цим наведено авторську дефініцію. Розглянуто системи та типи штучного інтелекту загалом та наведено його категорії, що використовуються в освітньому процесі. Наведено приклади використання штучного інтелекту в закладах освіти різного рівня, починаючи із закладів початкової освіти. Визначено перспективи розвитку штучного інтелекту в системі освіти. Практичне значення дослідження полягає в тому, що здійснений аналіз технологій штучного інтелекту в освіті та наведені приклади демонструють можливість їх використання викладачами з метою підвищення зацікавленості здобувачів вищої освіти та ефективності результатів освітнього процесу.

Біографії авторів

Андрій Гуржій, Інститут професійної освіти НАПН України

доктор технічних наук, професор, дійсний член НАПН України

Наталія Бахмат, Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методик початкової освіти

Любов Карташова, Центральний інститут післядипломної освіти УМО НАПН України

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ

Валентин Зайчук, Президія НАПН України

кандидат педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024

Як цитувати

1.
Гуржій А, Бахмат Н, Карташова Л, Зайчук В. Розвиток креативності здобувачів освіти засобами генеративного штучного інтелекту. НТН [інтернет]. 08, Жовтень 2024 [цит. за 26, Жовтень 2024];(98):42-9. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/395