Роль спрямованості особистості у розвитку соціальних компетентностей в процесі підготовки майбутнього фахівця освітянської сфери

Автор(и)

  • Олена Мірошниченко Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.17

Ключові слова:

система соціальних компетентностей, спрямованість та самоактуалізація особистості, готовність до професійної діяльності, особистість як самодетермінована сутність, внутрішня мотивація, творча активність

Анотація

Досліджується роль спрямованості особистості у розвитку соціальних компетентностей в процесі підготовки до професійної діяльності у здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Актуальність дослідження випливає із факту, що у процесі професійної діяльності вчителя його спрямованість постає суттєвим аспектом зазначеної діяльності. Тому одна з наріжних проблем психолого-педагогічної науки пов’язана з дослідженням сфери особистісної спрямованості учасників освітнього процесу як провідного чинника ефективності навчальної діяльності. Це, у свою чергу, передбачає вивчення розвитку соціальних компетентностей, що формуютьсоціально-психологічну складову готовності до професійної діяльності фахівців освітянської сфери.

Спрямованість особистості, здатної до самодетермінації, є важливим складником готовності до певної діяльності. Готовність до педагогічної діяльності розуміється як інтегральне новоутворення особистості, що зумовлює спрямованість на педагогічну діяльність. Така спрямованість виникає на підгрунті особистісного інтересу та стійкої мотивації до педагогічної діяльності, обумовлюється професійними потребами, усвідомленням соціальної значимості діяльності вчителя, а також наявністю якостей, притаманних фахівцю освітянської сфери. Виконання професійних обов’язків педагога на високому рівні великою мірою пов’язане з розвитком соціальних компетентностей.

З’ясовано, що соціальні компетентності педагога мають складну структуру та ієрархію, а у професійній діяльності педагога мають декілька характерних особливостей, що утворюють індивідуальний комплекс, який складає систему соціальних компетентностей особистості. З метою вивчення соціальних компетентностей у здобувачів вищої педагогічної освіти було проведено дослідження спрямованості особистості за методикою В. Басса, а також прояв соціальних компетентностей у вирішенні конфліктних ситуацій за методикою К. Томаса і Р. Кілманна.

Опитування проводилось серед здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей у Житомирському державному університеті імені Івана Франка у 2023–2024 рр. Визначено, що спрямованість особистості вчиняє істотний вплив на розвиток соціальних компетентностей, які можуть актуалізуватися за певних обставин.

Біографія автора

Олена Мірошниченко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

доктор психологічних наук, доцент кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

##submission.downloads##

Опубліковано

2024

Як цитувати

1.
Мірошниченко О. Роль спрямованості особистості у розвитку соціальних компетентностей в процесі підготовки майбутнього фахівця освітянської сфери. НТН [інтернет]. 08, Жовтень 2024 [цит. за 26, Жовтень 2024];(98):137-4. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/407