Інструменти ефективної комунікації учнів та вчителів у цифровому освітньому середовищі: результати онлайн-дослідження

Автор(и)

  • Оксана Овчарук Інститут цифровізації освіти НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.18

Ключові слова:

інструменти комунікації, онлайн-комунікації, цифрове середовище, загальна середня освіта, цифрова компетентність вчителя, онлайн-дослідження

Анотація

У статті розглядається важливість ефективної комунікації між вчителями та учнями в цифровому освітньому середовищі з огляду на інтенсивну цифровізацію освітнього процесу, зумовлену втратами освітньої інфраструктури в Україні через війну та пандемію COVID-19. Проаналізовано останні дослідження вітчизняних і закордонних учених щодо використання цифрових інструментів для комунікації в освіті, виділяючи їх переваги (покращене розуміння онлайн-середовища, універсальність, доступність, різноманітність форм, рівний доступ), і висвітлено позитивні та негативні впливи цифрових технологій на розвиток соціальних навичок дітей, зокрема й у процесі онлайн-комунікації. Наголошується на необхідності розвитку цифрової компетентності вчителів у сфері онлайн-комунікації відповідно до професійного стандарту. Представлено результати онлайн-опитування педагогів з різних регіонів України щодо їх ставлення та досвіду використання різних інструментів цифрової комунікації в освітньому процесі, що здійснювалось у 2023 році Інститутом цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України. Виявлено, що найбільш популярними виявилися месенджери (84% опитаних), електронна пошта (68%) та відеоконференцзв'язок (56%). Визначено основні переваги застосування цифрових інструментів комунікації на думку вчителів, серед яких: оперативність, економія часу, зручність, мультимедійність. Водночас респонденти вказали на певні недоліки: технічні проблеми, відсутність живого спілкування, ризики для конфіденційності та кібербезпеки. Зроблено висновок про необхідність урахування отриманих результатів онлайн-дослідження під час підвищення кваліфікації педагогів для ефективної організації комунікації в цифровому освітньому середовищі.

Біографія автора

Оксана Овчарук, Інститут цифровізації освіти НАПН України

доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділом компаративістики інформаційно-освітніх інновацій

##submission.downloads##

Опубліковано

2024

Як цитувати

1.
Овчарук О. Інструменти ефективної комунікації учнів та вчителів у цифровому освітньому середовищі: результати онлайн-дослідження. Нові технології навчання [інтернет]. 08, Жовтень 2024 [цит. за 24, Грудень 2024];(98):148-56. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/408