Особистісне самовдосконалення як один з основних творчих чинників освіти впродовж життя

Автор(и)

  • Ольга Орлова Комунальний заклад «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради
  • Інеса Новіцька Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.19

Ключові слова:

саморозвиток, самовдосконалення, безперервний професійний саморозвиток, професійне самовдосконалення, структура професійного самовдосконалення, характеристики професійного самовдосконалення, особистісне самовдосконалення, освіта дорослих

Анотація

У статті розглядається важливе питання сучасної освіти – удосконалення рівня професійної компетентності сучасного педагога через особистісне самовдосконалення. Розкрито підходи, які характеризують творчого, ініціативного педагога, який  може забезпечити розвиток та становлення особистості. Професійна компетентність сучасного педагогічного працівника формується за умови особистісного самовдосконалення. Розглянуто поняття особистісного самовдосконалення. Запропоновано аналіз методологічних принципів дослідження проблеми особистісного самовдосконалення в контексті розвитку професійної компетентності сучасного педагогічного працівника. Висвітлено проблему навчання впродовж життя як  самовдосконалення майбутнього педагога. У роботі показано результати аналізу теоретичних підходів щодо безперервного професійного самовдосконалення особистості як творчого чинника освіти впродовж життя.

Теоретичною основою дослідження автор обирає акмеологічний підхід, оскільки особистість за цим підходом зорієнтована на найвищі досягнення у професійному самовдосконаленні, а ядром в цьому процесі є ідея «самості». Автор розмежовує поняття «саморозвиток» та «самовдосконалення» особистості. Саморозвиток особистості розглядається як самотворче видове поняття, що входить до складу родового поняття «розвиток» і має в собі класове поняття «самовдосконалення». Представлена структура професійного самовдосконалення складається з цільового, змістового, інструментального, практичного і корекційного компонентів. Спираючись на праці дослідників у галузі освітніх наук, власні експериментальні дослідження, автор уточнює сутнісні характеристики та структурні компоненти особистісного самовдосконалення педагогів. Визначено, що важливою передумовою процесу самовдосконалення є ставлення самого фахівця до пропонованих вимог.

Автор доводить, що особистісні інноваційні зміни  насамперед залежать від педагога, його творчого потенціалу, підготовки до безперервної самоосвіти або навчання впродовж життя. Обґрунтовано, що при досконалій організації занять із самоосвіти постійно вдосконалюється професійна майстерність педагогів, їх творча діяльність, в результаті чого  формується авторитет педагогів серед учнів, батьків і колег.

Біографії авторів

Ольга Орлова, Комунальний заклад «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради

кандидат педагогічних наук, старший викладач

Інеса Новіцька, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач відділу аспірантури та докторантури, доцент кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

##submission.downloads##

Опубліковано

2024

Як цитувати

1.
Орлова О, Новіцька І. Особистісне самовдосконалення як один з основних творчих чинників освіти впродовж життя. НТН [інтернет]. 08, Жовтень 2024 [цит. за 03, Грудень 2024];(98):157-65. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/409