Вища школа України в умовах воєнних загроз і викликів: реалії та перспективи

Автор(и)

  • Віталій Погребняк ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
  • Олена Дашковська ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.20

Ключові слова:

вища освіта, воєнний стан, збройна агресія, переміщені особи, міждисциплінарні освітні програми, переміщені заклади, освітня траєкторія, регіональний коефіцієнт, система вищої освіти, стійкість

Анотація

Від введення у дію з 2014 року Закону України «Про вищу освіту» вітчизняна вища школа, як і вся Україна, живуть і діють у надзвичайних умовах, спочатку - пандемії COVID-19, а потім - воєнного стану. Вперше воєнний стан (на фоні пандемії) на 30 днів було запроваджено у 10 областях України 26 листопада 2018 року внаслідок збройної агресії російської федерації у районі Керченської протоки, а 24 лютого 2022 року Указом Президента України воєнний стан введено в усій країні через масштабну військову агресію рф. Воєнний стан і військові дії на значній території нашої країни суттєво вплинули на життя держави та суспільства, у тому числі на освітню галузь в цілому і на систему вищої освіти зокрема.

Систему вищої освіти (далі Система), згідно зі статтею 11 Закону України «Про вищу освіту» складають: заклади вищої освіти всіх форм власності; рівні, ступені та кваліфікації вищої освіти; галузі знань і спеціальності; освітні програми; ліцензійні умови провадження освітньої діяльності; органи, що здійснюють управління у сфері вищої освіти; учасники освітнього процесу.

Основні загрози та виклики, що постали перед вищою школою у воєнний період, це загроза життю і здоров’ю учасникам освітнього процесу; руйнування та пошкодження інфраструктури ЗВО; вимушене переміщення закладів; вплив війни на контингент здобувачів вищої освіти та склад науково-педагогічних працівників; забезпечення рівного доступу до вищої освіти; труднощі провадження наукової та інноваційної діяльності; обмеження можливостей здійснення міжнародної співпраці; зниження якості освіти; обмежене фінансування - безпосередньо чи опосередковано впливають на стан всієї системи вищої освіти. 

У статті досліджується забезпечення стійкості Системи через трансформацію її складників; оцінюються прийняті державними органами управління та закладами вищої освіти рішення і реалізовані заходи для забезпечення дієздатності галузі в умовах воєнного стану та відновлення у повоєнний період. Аналізуються і оцінюються пропозиції щодо удосконалення управління галуззю, забезпечення рівного доступу до вищої освіти в умовах війни, оптимізації мережі університетів, осучаснення організації освітнього процесу та підвищення якості освіти.

Біографії авторів

Віталій Погребняк, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

кандидат технічних наук, професор, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення інтеграції в європейський освітній простір

Олена Дашковська, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

кандидат хімічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2024

Як цитувати

1.
Погребняк В, Дашковська О. Вища школа України в умовах воєнних загроз і викликів: реалії та перспективи. Нові технології навчання [інтернет]. 08, Жовтень 2024 [цит. за 21, Грудень 2024];(98):166-74. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/410