ПРОБЛЕМА СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ «НАУКОВА» ТА «ДОСЛІДНИЦЬКА» ДІЯЛЬНІСТЬ
Ключові слова:
наука, наукова діяльність, дослідницька діяльність, наукові установи, дослідництво, науково-дослідницька діяльністьАнотація
У статті, на основі аналізу наукових джерел та власних досліджень, розглянуто проблему співвідношення понять «наукова» та «дослідницька» діяльності. Проаналізовано законодавчу базу, зокрема, Закони України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність» у питаннях нормативного тлумачення досліджуваних дефініцій. З’ясовано неоднозначність тлумачення досліджуваних категорій, як і більшості категорій, у зв’язку з діапазоном їх вживання – від дитячих досліджень навколишнього світу до світових винаходів видатних вчених, від перших наукових рефератів до наукових праць, що призводять до наукових революцій. Крім того, у статті представлено результати проведеного анкетування за розробленим автором опитувальником, які дозволили розподілити сутнісні ознаки понять «наукова» та «дослідницька» діяльності на два типи, які їх характеризують – як вид діяльності та як процес. Результати підтвердили припущення щодо відсутності спільного знаменника у тлумаченнях досліджуваних категорій, оскільки, на нашу думку, кожен з науковців вкладає у поняття той зміст, який характерний особистому стилю діяльності. Зроблено висновок, що найбільш доцільним для характеристики діяльності професіонала-педагога, педагога-дослідника, науковця є вживання поняття «науково-дослідницька» діяльність.
Ключові слова: наука, наукова діяльність, дослідницька діяльність, наукові установи, дослідництво, науково-дослідницька діяльність.
Nataliia Biruk. The problem of the «scientific» and «research» activity concepts correlation
The problem of the correlation of «scientific activity» and «research activity» concepts is viewed in the article on the basis of the analysis of the scientific sources and investigation conducted. The legislative framework, in particular, the Laws of Ukraine «On Education», «On Higher Education», «On Scientific and Scientific-Technical Activities» has been analyzed in order to clarify the definitions of these concepts. The ambiguity of the interpretation of the categories under study, as well as of the majority of categories, has been identified due to the range of their application, which varies from children's exploration of the world to the world’s greatest inventions of outstanding scientists, including basic scientific essays and expands up to the industrial revolution-triggering core research papers. In addition, the article presents the results of the questionnaire survey developed by the author, which allowed to divide the essential features of the concepts of «scientific» and «research» activity into two types that characterize them – as a type of activity and as a process. The results confirmed the assumption that there is no common denominator in the interpretations of the categories under study, since, in our opinion, each of the scientists puts into the concept the content that is characteristic of his/her personal style of activity. It is concluded that the most appropriate way to characterize the activities of a professional educator, educator-researcher, and scientist is the use of the «research» activity concept.
Key words: science, scientific activity, research activity, scientific institutions, research, scientific and research activity.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наталія Бірук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)