ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ДО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗМАГАНЬ З ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Регіна Васильєва
  • Лариса Семенець
  • Дмитро Степанчиков

Ключові слова:

критичне мислення, принципи, функції критичного мислення, інтелектуальні змагання з фізики, гурток з фізики

Анотація

У статті проаналізовано поняття «критичне мислення». На основі аналізу психолого-педагогічної літератури запропоновано зазначене визначення у вузькому та широкому розумінні. Відзначено принципи і функції формування критичного мислення. Формування критичного мислення базується на чотирьох головних принципів: висування та заперечування припущень; перевірка фактичної точності та логічної послідовності; розгляд контексту; вивчення альтернатив. Охарактеризовано наступні функції критичного мислення: відслідковування логічної правильності суджень, перевірка переконливості аргументації й доказів; оцінка походження знання та його достовірності; конструювання й дослідження альтернативних шляхів вирішення різних проблем. Особливу увагу приділено формуванню критичного мислення при підготовці до інтелектуальних змагань на заняттях гуртка з фізики. Авторами відзначено труднощі, з якими зустрічається шкільний вчитель при підготовці до таких змагань. Обумовлено переваги роботи міжшкільного гуртка при підготовці до олімпіад з фізики. Вихованці гуртка є мотивованими, мають високий рівень підготовки з фізики, використовують нестандартні підходи до навчання, мають можливість порівнювати свої досягнення з іншими тощо. Представлено організацію заняття міжшкільного гуртка з фізики відповідно до технології розвитку критичного мислення. Виділено та охарактеризовано три етапи організації заняття міжшкільного гуртка з фізики на базі Житомирського міського центру науково-технічної творчості учнівської молоді та Житомирського державного університету імені Івана Франка.

Ключові слова: критичне мислення, принципи, функції критичного мислення, інтелектуальні змагання з фізики, гурток з фізики

Regina Vasileva, Larysa Semenets, Dmytro Stepanchіkov. Formation of Pupils' Critical Thinking in Training for Intellectual Competitions in Physics

The concept of «critical thinking» is analyzed in the article. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, this definition is proposed in a narrow and broad sense. The principles and functions of the critical thinking formation are noted. The formation of critical thinking is based on four main principles: making and denying assumptions; verification of actual accuracy and logical consistency; consideration of the context; exploring alternatives. The following functions of critical thinking are characterized: tracing of logical correctness of judgments, verification of persuasiveness of argumentation and evidence; assessment of the origin of knowledge and its authenticity; designing and exploring alternative solutions to various problems. Particular attention is paid to the formation of critical thinking in training for intellectual competitions in the physics circle. The difficulties faced by the school teacher in training for such competitions are considered. The advantages of an interschool circle in training for the physics olympiads are substantiated. The pupils of the circle are motivated, have a high level of training in physics, use non-standard approaches to learning, have the opportunity to compare their achievements with others, etc. The organization of studies of an interschool circle in physics according to the technology for the critical thinking development is presented. Three stages of organizing an inter-school physics class at the Zhytomyr City Center for Scientific and Technical Creativity of Student Youth and the Zhytomyr Ivan Franko State University were identified and characterized.

Key words: critical thinking, principles of critical thinking, functions of critical thinking, intellectual competitions in physics, physics circle

Біографії авторів

Регіна Васильєва

кандидат педагогічних наук, доцент,

Житомирський державний університет імені Івана Франка

Лариса Семенець

кандидат педагогічних наук,

Житомирський державний університет імені Івана Франка

Дмитро Степанчиков

кандидат фізико-математичних наук, доцент,

Житомирський державний університет імені Івана Франка

##submission.downloads##

Опубліковано

2020

Як цитувати

1.
Васильєва Р, Семенець Л, Степанчиков Д. ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ДО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗМАГАНЬ З ФІЗИКИ. Нові технології навчання [інтернет]. 03, Березень 2020 [цит. за 19, Грудень 2024];1(94):44-9. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/5