ПІДВИЩЕННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ЯК ПЕРЕДУМОВА ПРОФІЛАКТИКИ СТРЕСОВИХ ПЕРЕВАНТАЖЕНЬ У ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Олена Косигіна КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради,

Ключові слова:

типи стресових оцінок, первинна оцінка, вторинна оцінка, стресогенна подія, успішність стресом подолання стресу, стрес-фактори, фрустрація, адаптаційний процес, самокорекція, індивідуальні програми психопрофілактики, стресостійкі та стресонестійкі особистості

Анотація

У статті розкриваються особливості стресових перевантажень у педагогів, аналізується вплив рівня стресостійкості на здатність подолати  екстремальну ситуацію, опанувати власні страхи. Зазначено, що продуктивність адаптаційних процесів залежить від рівня розвиненості у педагогічного працівника цілого ряду психологічних навичок, умінь, внутрішньої мотивації для засвоєння програм саморегуляції, зовнішньої фасилітації з боку референтно значущого оточення та своєчасної якісної психологічної  інтервенції. У стресогенних ситуаціях актуалізується проблема необхідності самокорекції педагогом емоційно напружених станів та неадекватних реакцій, спричинених стресом у екстремальних та кризових ситуаціях. Акцентується на необхідності розроблення індивідуальних програм психопрофілактики негативних наслідків впливу несприятливих подій як на психічне, так і на соматичне здоров’я педагогічних працівників. 

Інтерпретуючи отримані дані, слід зазначити, що у педагогічних працівників  синдром професійного виснаження є в основному у фазі «резистенції», що свідчить про те, що перманентно перебуваючи в стресі в силу особливостей виснажливої педагогічної професії, педагог свідомо або ж інтуїтивно намагається відновити почуття психологічної рівноваги, намагається зменшити негативний вплив зовнішніх стресорів, відновити внутрішній емоційний та фізичний ресурс. Саме комплексні превентивні програми, свідоме бажання педагогічних працівників отримати психорекційну допомогу з боку практичних психологів закладів освіти сприятиме запобіганню процесу формування синдрома професійного вигорання, професійним деформаціям та виникненню розладів на рівні психічного і психосоматичного здоров’я.

Біографія автора

Олена Косигіна, КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради,

кандидат психологічних наук, доцент,
завідувач кафедри педагогіки й андрагогіки

##submission.downloads##

Опубліковано

2020

Як цитувати

1.
Косигіна О. ПІДВИЩЕННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ЯК ПЕРЕДУМОВА ПРОФІЛАКТИКИ СТРЕСОВИХ ПЕРЕВАНТАЖЕНЬ У ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Нові технології навчання [інтернет]. 12, Січень 2020 [цит. за 25, Грудень 2024];1(93):118-27. доступний у: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/107