КЛЮЧОВІ І ПРОФЕСІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
Keywords:
компетентності вчителя, ключові компетентності, загально професійні компетентності, предметно-професійні компетентностіAbstract
У статті представлено опис практичної частини дослідження на тему «Нова українська школа – новий учитель», реалізованого благодійним фондом «Інститут розвитку освіти»; проведено узагальнення та аналіз отриманих результатів. Зараз існує багато розрізнених медіа-матеріалів про те, яких якостей і компетентностей різні категорії суспільства очікують від учителя. Ця інформація недостатньо систематизована, очікування від учителя часто необґрунтовані й неузгоджені, іноді протилежні в різних суб’єктів освітнього процесу. Автор статті узагальнює результати роботи фокус-груп, проведених у семи різних регіонах України. У фокус групах обговорювали такі теми: які знання, уміння та навички критично важливі для вчителя; чи забезпечує ці компетентності наявна система професійної підготовки та перепідготовки учителів; яких знань, умінь та навичок бракує молодим учителям, котрі приходять працювати до школи. Матеріалом для узагальнення стали думки адміністративних працівників закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічних працівників закладів вищої педагогічної освіти та закладів післядипломної педагогічної освіти щодо вимог до професіональних якостей і компетентностей сучасного вчителя. Ці групи були обрані тому, що саме ці спеціалісти безпосередньо беруть участь у підготовці та професійному оцінюванні вчителів. Особистий внесок автора статті – це структура узагальнення інформації про компетентності вчителів, поділ масиву думок на ключові, загально-професійні та предметно-професійні компетентності. Така систематизація дозволяє автору зробити висновки та запропонувати шляхи покращення підготовки й перепідготовки педагогічних працівників, удосконалення їх компетентностей на рівні формальної, неформальної та інформальної освіти. Результати дослідження також дають змогу кожному спеціалісту проаналізувати свій професіоналізм та обрати шляхи його підвищення.
Ключові слова: компетентності вчителя, ключові компетентності, загально професійні компетентності, предметно-професійні компетентності.
Emilia Vorontsova. Key and professional competences of the modern teacher at the New Ukrainian School
The practical part of the research on «New Teacher in the New Ukrainian School» is described in the article, its results are summarized and analyzed by the author. The project is implemented by the Charity Foundation «Institute for the Development of Education». Nowadays there is a variety of media materials about what qualities and competencies that different members of society expect from a teacher. This information is not organized enough, expectations from the teacher are often unreasonable and inconsistent, sometimes different subjects of the educational process have opposite vision. The results of the work of focus groups held in seven different regions of Ukraine are summarized by the author. Focus groups discussed the topics as following: what knowledge and skills are critical to the teacher; whether these competences provide the existing system of teacher in-service training and retraining; what knowledge, skills and competencies lack young teachers who go to school to work. The opinions of administrative staff of general secondary education institutions, scientific and pedagogical workers of higher pedagogical education institutions and postgraduate pedagogical education institutions regarding the requirements for the professional qualities and competencies of the modern teacher were used as material for author’s generalization. The groups were selected due to the fact that these specialists are directly involved in the teachers’ preparation and professional evaluation. Such systematization lets the author to draw conclusions and suggest ways of improving teachers’ in-service training and retraining, improving their competences in formal, non-formal and informal education. The results of the study also let any specialist analyze their professionalism and choose the ways of improving it.
Key words: teacher competencies, key competences, general professional competences, subject-professional competences. Author’s personal contribution is the structure of generalization of information on teachers’ competences, division of an array of opinions into key, general-professional and subject-professional ones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Емілія Воронцова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)