АДАПТАЦІЯ НАУКОВИХ ДАНИХ ТА ЖИТТЄВИХ ФАКТІВ ДО ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ

Authors

  • Олександр Вознюк
  • Віктор Шатило

Keywords:

предмети духовно-морального спрямування, прагматично-технократична орієнтація сучасної молоді, глобалізаційно-технократичні тенденції сучасного світу, новий гносеологічний постулат, метод компенсуючого пізнання

Abstract

Стаття присвячена проблемі адаптації наукових даних та життєвих фактів до викладання предметів духовно-морального спрямування. Наводяться деякі наукові дані та життєві факти, котрі ілюструють окремі аспекти релігійного сприйняття дійсності.  Показано, що існує певне узгодження наукового й релігійного способів осягнення світу людиною. За таких умов обґрунтовується новий гносеологічний постулат, який демонструє розроблений новий метод компенсуючого пізнання. Аналіз пізнання дозволяє говорити про нього як про процес, що має амбівалентно-компенсуючий характер, оскільки пізнання виявляє дві стратегії – раціональну (науково-теоретичну) та ірраціональну (релігійно-міфологічну), які компенсують (анігілюють, поглинають) одна одну: кожна з поданих стратегій як окремо взятий процес виявляється нездатною до адекватного відображення світу, що передбачає взаємну компенсацію цих двох полярних способів відображення, осягнення й освоєння людиною самої себе та навколишнього світу. Отже, якщо наука й релігія постають дещо однобічними способами пізнання та освоєння світу людиною – відповідно раціонально-лівопівкульовим і ірраціонально-правопівкульовим – то «істина як єдність протилежностей» (С. Б. Церетелі) виявляється у фокусі взаємної компенсації результатів раціонального й ірраціонального стратегій пізнання світу.

Ключові слова: предмети духовно-морального спрямування, прагматично-технократична орієнтація сучасної молоді, глобалізаційно-технократичні тенденції сучасного світу, новий гносеологічний постулат, метод компенсуючого пізнання.

Alexander Voznyuk, Victor Shatylo. Adaptation of scientific data and life facts to the teaching of spiritual and moral subjects

The article is devoted to the problem of adapting scientific data and facts of life to the teaching of spiritual and moral subjects. Some scientific data and facts of life are illustrated that illustrate some aspects of the religious perception of reality. It is shown that there is a certain coordination of scientific and religious ways of comprehending the world by man. On this basis, a new epistemological postulate is substantiated, which demonstrates a new method of compensating cognition developed by the author. The analysis of cognition allows us to speak of it as a process that has an ambivalently compensating character, since cognition reveals two strategies - rational (scientific-theoretical) and irrational (religious-mythological), which compensate (annihilate, absorb) each other: each of the presented strategies as a single process is unable to adequately reflect the world by man, which involves the mutual compensation of these two polar methods of reflection, comprehension and assimilation by man of CSOs themselves and the world. Thus, if science and religion appear to be somewhat one-sided ways of knowing and assimilating the world by man - rationally left-hemispheric and irrationally right-hemispheric, respectively, then "truth as a unity of opposites" (S.B. Tsereteli) is in the focus of mutual compensation of the results of rational and irrational strategies knowledge of the world.

Key words: objects of a spiritual and moral orientation, pragmatic-technocratic orientation of modern youth, globalization-technocratic trends of the modern world, a new epistemological postulate, a method of compensating cognition.

Author Biographies

Олександр Вознюк

доктор педагогічних наук, доцент,

професор кафедри англійської мови з методиками

викладання в дошкільній та початковій освіті,

Житомирський державний університет імені Івана Франка

Віктор Шатило

доктор медичних наук, професор,

ректор КВНЗ «Житомирський медичний інститут»

Житомирської обласної ради

Published

2020-03-03

How to Cite

1.
Вознюк О, Шатило В. АДАПТАЦІЯ НАУКОВИХ ДАНИХ ТА ЖИТТЄВИХ ФАКТІВ ДО ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ. Нові технології навчання [Internet]. 2020 Mar. 3 [cited 2024 Dec. 19];1(94):60-4. Available from: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/9